Svar: Baby er sulten hele tiden og bliver aldrig mæt
1. november 2022
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - og stort tillykke med den lille pige:)
Jeg kan godt forstå, du synes, det har været rigtig hårdt og stadig er det. Det er naturligt svært med indlæggelse og efterfølgende amning, udmalkning, supplering med flaske - og en evig bekymring for, om lillepigen nu får, hvad hun har brug for, og om du gør det godt nok. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i :)
Jeg er dog ikke i tvivl om, at du gør det rigtig godt. Og det er vigtig for mig at sige, at amning ikke kun handler om, at du gerne vil det, det handler også om, at barn og bryst skal fungere.. og der er rigtig mange forskellige faktorer, som spiller ind her. Det lyder som om, at du har forsøgt rigtig mange ting - udmalkning, supplement, du har set ammevideoer, du har fået hjælp på sygehuset, du er opmærksom på sutteteknik, at hun skal have bryst nok i munden, du har forsøgt forskellige ammestillinger osv. osv. Og det hele har efterhånden mundet ud i revner, sår, smerter og gråd hos både mor og barn...
Den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! Jeg siger ikke, at du skal give op, for du skal naturligt mærke efter, hvad du har lyst til, overskud til og behov for, så du også har det godt - men jeg vil gerne sige, at det også er helt okay at gå over til flaske. Du fortæller jo, at efter at I har givet flaske i weekenden, så har I fået en meget gladere baby, og en baby som tilmed pludselig sov langt bedre og ikke længere var så vågen og pirrelig. Og det er jo vigtigt! Det er rigtig vigtigt, at I også kan nyde hinanden og den lille familie, som I nu er.
Hvad vejer lillepigen? Hvis hun vejer ca. 5000 gram, så lyder det rigtigt, at hendes udregnede behov er ca. 850 ml, og fordelt på 7 flasker godt 120 ml i hver flaske. Vejer hun mere, vil hendes behov dog være større... Vi kan dog godt være enige om, at en flaske på 200 ml nok er for meget, men måske skyldes hendes sult lige nu, at hun måske har behov for at indhente lidt, så hun faktisk er lidt sulten, og så skal I naturligvis give hende det, som hun viser behov for. Men dermed ikke sagt, at I så bare skal give overfyldte flasker igen og igen....
I skal medtænke, at når hun spiser af en flaske, så løber mælken lettere til hende, hun bliver ikke så træt, som når hun skal die ved brystet, og måltidet varer ikke så lang tid, som en amning normalt varer. Derfor får hun heller ikke sit suttebehov dækket helt på samme måde. Det betyder, at hun kan have glæde af at få en sut i forbindelse med sin flaske. Det vil sige, at når hun har tømt sin flaske og fået sit mælkebehov dækket, så kan I tilbyde hende en narresut, som så kan stimulere hendes suttebehov - men uden at hun får ekstra meget mælk i maven.
Da hun er så lille og ny, som hun er, så vil hun naturligt have svært ved at holde sutten i munden, men her må I så hjælpe hende med jeres hænder på sutten, indtil hun stille og roligt har fundet ud af teknikken. Sutten kan med fordel kobles til en klud, der f.eks. dufter af mor og lige nu også af mors mælk :)
Det er svært at sætte tid på, hvor længe et flaskemåltid varer - det afhænger helt af, hvilken type flaske og flaskesut man bruger og også af, hvordan barnets sutteteknik og evne til at danne vakuum er. Men generelt vil jeg sige, at så lille et barn vil bruge et sted mellem 15-20 minutter på at tømme en flaske.
Nogle børn har brug for en pause undervejs, hvor de lige bøvser af og derefter spiser videre. Andre børn har mere glæde af at få lov til at spise færdig og så bøvse efterfølgende. Nogle børn bliver irriterede, hvis de ikke får lov til at spise færdig af én omgang.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske