Svar: Baby er sulten hele tiden og bliver aldrig mæt

1. november 2022

Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - og stort tillykke med den lille pige:)

Jeg kan godt forstå, du synes, det har været rigtig hårdt og stadig er det. Det er naturligt svært med indlæggelse og efterfølgende amning, udmalkning, supplering med flaske - og en evig bekymring for, om lillepigen nu får, hvad hun har brug for, og om du gør det godt nok. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i :)

Jeg er dog ikke i tvivl om, at du gør det rigtig godt. Og det er vigtig for mig at sige, at amning ikke kun handler om, at du gerne vil det, det handler også om, at barn og bryst skal fungere.. og der er rigtig mange forskellige faktorer, som spiller ind her. Det lyder som om, at du har forsøgt rigtig mange ting - udmalkning, supplement, du har set ammevideoer, du har fået hjælp på sygehuset, du er opmærksom på sutteteknik, at hun skal have bryst nok i munden, du har forsøgt forskellige ammestillinger osv. osv. Og det hele har efterhånden mundet ud i revner, sår, smerter og gråd hos både mor og barn...

Den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! Jeg siger ikke, at du skal give op, for du skal naturligt mærke efter, hvad du har lyst til, overskud til og behov for, så du også har det godt - men jeg vil gerne sige, at det også er helt okay at gå over til flaske. Du fortæller jo, at efter at I har givet flaske i weekenden, så har I fået en meget gladere baby, og en baby som tilmed pludselig sov langt bedre og ikke længere var så vågen og pirrelig. Og det er jo vigtigt! Det er rigtig vigtigt, at I også kan nyde hinanden og den lille familie, som I nu er.

Hvad vejer lillepigen? Hvis hun vejer ca. 5000 gram, så lyder det rigtigt, at hendes udregnede behov er ca. 850 ml, og fordelt på 7 flasker godt 120 ml i hver flaske. Vejer hun mere, vil hendes behov dog være større... Vi kan dog godt være enige om, at en ...

Annonce

... flaske på 200 ml nok er for meget, men måske skyldes hendes sult lige nu, at hun måske har behov for at indhente lidt, så hun faktisk er lidt sulten, og så skal I naturligvis give hende det, som hun viser behov for. Men dermed ikke sagt, at I så bare skal give overfyldte flasker igen og igen....

I skal medtænke, at når hun spiser af en flaske, så løber mælken lettere til hende, hun bliver ikke så træt, som når hun skal die ved brystet, og måltidet varer ikke så lang tid, som en amning normalt varer. Derfor får hun heller ikke sit suttebehov dækket helt på samme måde. Det betyder, at hun kan have glæde af at få en sut i forbindelse med sin flaske. Det vil sige, at når hun har tømt sin flaske og fået sit mælkebehov dækket, så kan I tilbyde hende en narresut, som så kan stimulere hendes suttebehov - men uden at hun får ekstra meget mælk i maven.

Da hun er så lille og ny, som hun er, så vil hun naturligt have svært ved at holde sutten i munden, men her må I så hjælpe hende med jeres hænder på sutten, indtil hun stille og roligt har fundet ud af teknikken. Sutten kan med fordel kobles til en klud, der f.eks. dufter af mor og lige nu også af mors mælk :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er svært at sætte tid på, hvor længe et flaskemåltid varer - det afhænger helt af, hvilken type flaske og flaskesut man bruger og også af, hvordan barnets sutteteknik og evne til at danne vakuum er. Men generelt vil jeg sige, at så lille et barn vil bruge et sted mellem 15-20 minutter på at tømme en flaske.

Nogle børn har brug for en pause undervejs, hvor de lige bøvser af og derefter spiser videre. Andre børn har mere glæde af at få lov til at spise færdig og så bøvse efterfølgende. Nogle børn bliver irriterede, hvis de ikke får lov til at spise færdig af én omgang.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder